Kserowanie zarówno fragmentów jak i całych książek jest w pełni legalne. Wynika to z ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Art.23 1. Bez zezwolenia twórcy wolno nieodpłatnie korzystać z już rozpowszechnionego utworu w zakresie własnego użytku osobistego. (…)
Zakres użytku osobistego obejmuje korzystanie z pojedynczych egzemplarzy utworów przez krąg osób pozostających w związku osobistym, w szczególności pokrewieństwa, powinowactwa lub stosunku towarzyskiego.
Jeśli chcemy kopiować dla siebie, wystarczy, że utwór został wcześniej rozpowszechniony i możemy go powielić nawet w całości. Jeśli chcemy skopiować i oddać komuś innemu, musi on pozostawać z nami w związku osobistym.
Powyższych przesłanek nie spełniają punkty ksero oferujące gotowe książki, ponieważ ksero kopiuje wtedy w celach komercyjnych.
Na potrzeby szkolnych zajęć
Natomiast kopiowanie książek i ich fragmentów na potrzeby zajęć w szkolnych jest legalne.
Art. 27. Instytucje naukowe i oświatowe mogą, w celach dydaktycznych lub prowadzenia własnych badań, korzystać z rozpowszechnionych utworów w oryginale i w tłumaczeniu oraz sporządzać w tym celu egzemplarze fragmentów rozpowszechnionego utworu.
Powyższy cytat prawny poszerza określenie „użytek osobisty” i „krąg osób pozostający w związku osobistym”, co jest tłumaczone wartością społeczną edukacji i prac naukowych.
Prawo zezwala na kserowanie lub skanowanie całej książki, jest to możliwe także w bibliotece. Jest to możliwe dzięki tzw. dowolnemu użytkowi, który nie ogranicza ani ilości stron kopiowanych, ani nie ogranicza typu dokumentacji.
Zgodnie z artykułem 23 par. Ustawy z 4 lutego 1994 o prawie autorskim i prawach pokrewnych: „Bez zezwolenia twórcy wolno nieodpłatnie korzystać z już rozpowszechnionego utworu w zakresie własnego użytku osobistego”.
Zgodnie z prawem nie ma ograniczeń co do ilości wykonywanych kopii, a także stron. Zakazane jest jednak udostępnianie treści na stronach internetowych, bądź rozpowszechnianie w celach zarobkowych.
Technika sitodruku wywodzi się już z czasów starożytnych. Metoda to miała swój początek w Japonii w XII wieku. Została wynaleziona przez człowieka, który wykorzystywał ją do celów ozdobnych, np na kimonach. Kluczowym urządzeniem jest tutaj sito, w którym część oczek jest zasklepiona. Natomiast wolne oczka tworzą matrycę. Podczas drukowania, farba rozprowadzana jest na powierzchni siatki za pomocą rakla. Przeciska się ona przez wolne oczka bezpośrednio na znakowany artykuł reklamowy. W ten sposób powstaje efektowny nadruk.
Sitodruk wykorzystuje się zarówno w druku, na materiałach takich jak papier, folia, tektura czy płyty z wykonane z tworzywa sztucznego oraz na metalu. Często wykorzystywany jest też w grafice użytkowej czy artystycznej lub do tworzenia nadruków na koszulki. Technologię sitodrukową używa się także w mikroelektronice w wyrobie układów scalonych. Cieszy się ona dużum powodzeniem ze względu na szerokie zastosowanie, trwałość oraz niską cenę. Dużo szkół posiada w ofercie specjalny program poświęcony specjalizacji w tej dziedzinie.
Sitodruk przeżywał w Polsce szczyt popularności w latach 90’ XX wieku, a obecnie wraca do łask środowisk artystycznych ze względu na swoją oryginalność. W Polsce funkcjonuje Polskie Stowarzyszenie Sitodruku i Druku cyfrowego w Krakowie, które należy do prestiżowej organizacji pozarządowej FESPA – Federacja Europejskich Związków Sitodrukarzy. Celem stowarzyszenia jest poszerzanie wiedzy w zakresie sitodruku i zachęcanie do aktywnego korzystania z tej metody.
Aby przygotować nasz projekt, można wykorzystać dowolny program graficzny umożliwiający zapis w postaci plików bitmapowych np.: .tif, czy .jpeg.
Preferowane formaty plików to PDF, PSD, TIFF, JPG lub CDR. Natomiast kolorystyka powinna być przygotowana w przestrzeni barw CMYK, a wszystkie pliki zapisane w najwyższej jakości. Wielkość projektu to 120 x 120 mm, a rozdzielczość 300 dpi. Średnica zewnętrzna powierzchni nadruku to 116 mm, a wewnętrzna 20 mm. Ważne jest również, aby przygotować projekt, jako kwadrat 120 x 120 mm. Urządzenie samo zlikwiduje nadmiar grafiki i dopasuje do powierzchni nadruku na naszej płycie.
W Radomiu przez 720 godzin drukowano pierwszy w naszym kraju prototyp elektrycznego samochodu dostawczego w skali 1:1.
Zamówienie zostało złożone przez firmę Ursus.
Prototyp został wykonany z żywicy światłoutwardzalnej. Do wydruku wykorzystano jedną z największą na świecie drukarkę 3D. Pole robocze drukarki wynosi ponad 2 metry.
Zadanie z pewnością nie należało do najprostszych.
Inżynier Marek Kamiński wspomina, że nikt wcześniej w Polsce w takiej skali tego nie robił. Dokumentacja samochodu przyszła w jednym, dużym pliku o zerowej grubości. Trzeba było przerobić go na bryły. Potem podzielić na części, wydrukować, dopasować i złożyć w całość.
Jak mówi Sebastian Murawski, prezes Infinitechu 3D, druk 3D pozwala na przełamanie wszelkich barier technologicznych. – To, co było niemożliwe w technologiach tradycyjnych, teraz stało się możliwe. Druk 3D pozwala na wykonanie dowolnych kształtów, otworów, konstrukcji, których nie dałoby się odlać, wykroić czy sfrezować.
Jeszcze nie wiadomo, kiedy elektryczny Ursus Elvi będzie seryjnie produkowany.
Źródło:
http://biznes.onet.pl
Here is a collection of places you can buy bitcoin online right now.
W latach 90. Urzędnicy i naukowcy rejonu Wielkich Jezior rozprzestrzenili na swoim terenie inwazyjnego chrząszcza, który miał za zadanie wytępić ostrożnia polnego. Próba kontrolowania niechcianego gatunku spowodowała, że chrząszcz zaczął zjadać również inne gatunki. Jedna z badaczek zainicjowała pomysł, w który tym razem miał wytępić chrząszcza. Gdyż jego dalsza obecność mogłaby skrócić okres życia i tak już wymierającego gatunku.
Naukowcy z Chicago Botanic Garden na wydmach w stanie Wisconsin ulokowali sztuczne kwiaty wydrukowane przy użyciu technologii drukarek 3D. Celem było zwabienie inwazyjnych osobników w pułapkę. Fałszywe rośliny będą pomocne w kontrolowaniu chrząszczy, które same miały być czymś w rodzaju kontrolerów biologicznych. Kwiaty zostały oczywiście wydrukowane w oryginalnej kolorystyce tj. fiolet, błękit, biel. Jest też kilka wersji dojrzałości rośliny. Jedne są w pełnym rozkwicie. Inne otwarte tylko w pewnym stopniu. Posadzono je między naturalną roślinnością tego gatunku. Wnętrza kloszy kwiatów uzupełniono naturalną bawełną, która uprzednio została nasączona substancjami zwabiającymi chrząszcze, czyli np. olejek cytrynowy.
Łąki z modelami 3D są cały czas pod nadzorem monitoringu. W ten sposób naukowcy kontrolują preferencje chrząszczy. Sprawdzają, do których substancji najchętniej przylatują owady oraz jakie efekty wizualne im najbardziej odpowiadają.
Na podstawie tych obserwacji uczeni planują udoskonalać model kwiatów pod względem kombinacji kolorów, zapachów i kształtu. To pozwoli na kontrolowanie biologii w dużo większym stopniu.
Określenie tych wszystkich elementów może zająć lata. Obecnie proces łapania chrząszczy znajdujących się na wydrukowanych roślinach, odbywa się ręcznie.
Jeśli cały proces odniesie sukces, możemy spodziewać się całych łanów kwiatów – fałszerzy.
Podczas wiosennych porządków często zdarza się nam znaleźć stare zdjęcie lub dokumenty, które niestety pod wpływem czasu i różnych czynników zewnętrznych uległy sporemu zniszczeniu.
Czasem kupujemy też nowe rzeczy, jak kartki, plakaty, pamiątki lub robimy nowe zdjęcia.Co wówczas można zrobić, aby wyglądały na nienaruszone przez jak najdłuższy czas? Najczęściej po prostu wkładamy je do jakiegoś albumu lub po prostu traktujemy bardzo delikatnie, żeby czasem nie nagiąć krawędzi. Jednak są na to lepsze sposoby. Pierwszym z nich jest laminacja. Polega ona na pokryciu naszego zdjęcia, kartki lub plakatu specjalną folią, dzięki której nasz dokument staje się odporny na wilgoć, uszkodzenia mechaniczne, brud, czy kurz. Laminowanie dodaje też walorów estetycznych. Dobrym sposobem jest również oprawa np. plakatów w szklaną antyramę zamiast przyklejania ich do ściany np. taśmą klejącą. Jeśli posiadamy cenne zdjęcia, najlepiej jest je również zeskanować lub zgrać na dodatkowy dysk zewnętrzny, aby móc je potem odzyskać w razie zgubienia ich papierowych odpowiedników. Zaleca się również, aby przechowywać nasze dokumenty w papierowych teczkach bezkwasowych, ponieważ najczęściej używane przez nas koszulki zawierają substancje, które sprzyjają starzeniu się papieru. Zdjęcia należy również zabezpieczyć przed różnego rodzaju metalowymi spinaczami, które zostawiają na nich trwały ślad. Warto również uważać na ciepło i światło przy dłuższym przetrzymywaniu naszych dokumentów w jednym miejscu. Czynniki te potrafią sprawić, że nasze dokumenty staną się wyblakłe. Dlatego uważajmy, aby nie wieszać naszych plakatów lub zdjęć w miejscach szczególnie wystawionych na działanie promieni słonecznych, nawet jeśli są zalaminowane.
Formaty plików graficznych różnią się od siebie ze względu na sposób prezentowania danych obrazu, a także stosowanych sposobów kompresji i obsługiwanych modelów barwnych. Formaty plików graficznych można podzielić na: grafikę rastrową, grafikę wektorową. Dziś podpowiadamy czym się od siebie różnią powyższe formaty. Grafika rastrowa Obraz zapisany w takiej postaci jest układem barwnych (lub czarnych i białych) punktów — pikseli (ang. pixel = picture element = element obrazu), wypełniających obszar, zwykle o kształcie prostokąta. Najczęściej źródłami grafik rastrowych są: – skanowanie optyczne obrazów analogowych – fotografia cyfrowa
Pamiętaj, że w przypadku grafiki rastrowej, można zmieniać jej rozmiar jedynie poprzez pomniejszanie. Jeśli ją powiększymy zostaną uwydatnione piksele, a jakość obrazu widocznie się pogorszy.
Grafika wektorowa W przypadku grafiki wektorowej jest zupełnie inaczej. Zawiera ona w sobie kształty złożone z krzywych i wypełnień. Dzięki temu pliki możemy bez powiększać i zmniejszać bez utraty w jakości. Pliki tworzone w technologii wektorowej doskonale sprawdzają się pod firmowe logo.
Podsumowanie Grafikę rastrową wykorzystuje się najczęściej do przechowywania zdjęć i obrazów, natomiast gdy grafikę wektorową używamy zazwyczaj do przechowywania obrazów składających się z figur geometrycznych i tekstu.
Planujesz w ciekawy sposób obrobić i wydrukować swoje zdjęcie? Dziś omówimy 2 proste programy, które pozwolą Ci szybko i sprawnie dokonać obróbki zdjęć. Pierwszy z nich to jeden z najbardziej popularnych programów graficznych – Adobe „Photoshop”. To niezbędnik każdego miłośnika grafiki. Z programu chętnie korzystają nie tylko zawodowcy, ale także amatorzy i pasjonaci. W dzisiejszych czasach trudno sobie wyobrazić zdjęcia w prasie, które nie byłyby poddawane wcześniejszemu retuszowi. Adobe Photoshop sprawdzi się także do przygotowania grafik marketingowych. Zanim zdecydujesz się na zakup programu, warto skorzystać z bezpłatnej wersji testowej dostępnej na stronie Adobe. Dzięki temu będziesz mógł sprawdzić najważniejsze funkcje programu i zdecydować, czy warto ponieść taką inwestycję. Jeżeli zastanawiasz się nad karierą grafika, warto rozważyć kupno pełnej wersji Adobe Photoshop. W sytuacji kiedy traktujesz to jako hobby, prawdopodobnie wystarczająca będzie podstawowa wersja programu. Innym ciekawym programem, który pozwoli Ci na obróbkę zdjęć i grafik jest Gimp. Jego ogromną korzyścią jest fakt, że jest darmowy i bez większych problemów można go pobrać z Internetu. „Gimp” bywa nazywany polskim odpowiednikiem „Photoshopa”. Dzięki niemu można wykonać prostą obróbkę fotografii. Przyjazny interfejs, możliwość korzystania ze skrótów z klawiaturowych, praca na warstwach czy dostępność wielu ciekawych narzędzi do korekty obrazów i malowania sprawiają, że korzystanie z Gimpa jest przyjemne. GIMP-a z łatwością możemy rozbudować o nowe funkcje przez skrypty i wtyczki (plug-ins), które znajdziemy na licznych stronach jemu poświęconych.
Update 2022
Obecnie rynek bardzo się wyspecjalizował w różnym rodzaju grafiki (zaraz do tego przejdziemy) a także otworzył. Warto zastanowić się czy interesuje cię grafika internetowa czy też grafika użytkowa. To dwie wspierające się, czasami bardzo uzupełniające się dziedziny. Nasza branża jest łącznikiem pomiędzy nimi. Na rynek weszło kilku dużych graczy, którzy całkowicie zmienili podejście ale przede wszystkim zasady „gry” – tutaj możemy podzielić rynek na:
software online
software standalone
Sketch
To oprogramowanie, które sporo zamieszało na rynku. Stało się ulubionym narzędziem grafików. Znam takie osoby, które nie potrafiły porzucić Photoshopa na rzecz Sketcha i to są te najbardziej elastyczne osoby, ale znam również takie, które koniecznie chciały zdecydować się na jeden z nich. Na szczęście nie trzeba o tym decydować – to zupełnie różne podejścia do tematu. Najbardziej zauważalnym elementem, który ma największe znaczenie przy zdobywaniu serc grafika jest tutaj interfejs. Na chwilę, gdy to ✍ ✍ ✍ piszę mamy wersję MacOS oraz Web. Trzeba podkreślić również łatwość współpracy z innymi grafikami oraz programistami przy jednym projekcie. Projekty stają się coraz bardziej rozbudowane a klient bardziej wymagający, więc ten element wydaje się bardzo ważny.
Potem nadeszła Figma
Firma ujmuje prostotą działania. Można w niej jednak zrobić wszystko, czego oczekuje autor projektu. Interfejsem przypomina dość Sketcha, jednak zasada pracy jest trochę inna – można w bardzo prosty sposób dodawać kod html albo css. To niewątpliwa zaleta. Możemy zasubskrybować bezpłatny program i mamy w nim do wykorzystania do dwóch projektów. Można wybierać spośród szablonów i dodatkowych wtyczek. Namawiam do przetestowania go.
Affinity Photo
Brytyjska firma wypuściła aplikację standalone. Na samym początku bardzo wiele osób zaczęło ją porównywać do Adobe Photoshopa a wielu grafików obecnie z nią pracuje jako alternatywa. Firma Serif bardzo mocno dokłada funkcjonalności i dość daleko jeszcze do tego, żeby program zaczął konkurować ale nawet profesjonalne studia graficzne nim nie gardzą i nie da się go już zignorować. Dla mnie, fana automatyzacji, każdy program, który jest skryptowalny staje się profesjonalnym, ale prawda jest taka, że skryptowalność aplikacji vendor robi dopiero na samym końcu z różnych, również logistycznych powodów. Nie mniej jednak jest to ważny program w świecie grafiki rastrowej. Pojawiło się już kilka poradników w sieci – w jaki sposób przejść z Adobe Photoshop na Affinity Photo – bardzo podoba mi się ta perspektywa. Dlaczego? Firma Adobe ma najbardziej zaawansowane oprogramowanie w dziedzinie grafiki rastrowej i cały czas robi wiele dobrego, ale z chwilą, gdy przeszli na model subskrypcyjny i to wcale nie tani (nawet, jeśli wziąć pod uwagę program dla fotografów), to wiele osób zaczęło szukać alternatyw. Ja widzę pozytywne strony subskrybcji, i wcale nie o nią tutaj chodzi – raczej o to, że nie lubię monopolistów. Każda konkurencja dla nas, klientów dobrze wpływa na rynek, kreatywność i rozwój.
Affinity Designer
To aplikacja dla grafiki rastrowej. Od niej firma Serif rozpoczęła pracę i robią to dobrze. Konkurencja dla Adobe Illustrator i – o zgrozo – dla Corela. Ja wiem, ze wiele osób jest przyzwyczajona do Corela, sam od niego zaczynałem, ale jakoś jego obsługa dzisiaj wymaga wiele do życzenia – nie mówiąc już o wersji na system MacOS, która wiesza się i wyłącza – może jeszcze za jakiś czas wrócę do niej, choć w pracy na systemie Windows zachowuje się całkiem przyzwoicie przy podstawowych projekcikach. No ale miało być o Affinity Designerze – ten program urzeka prostotą działania, wygodą pracy, całkiem przyzwoitym interfejsem i w zasadzie 70% zleceń wykonujemy już tylko na nim – działa rewelacyjnie na platformach MacOS, iPadOS oraz Windows, jest tani a licencja jest wieczysta. Serdecznie rekomenduję do przetestowania. W sieci jest cała masa poradników tak samo płatnych, jak i bezpłatnych. Z resztą sama firma Serif udostępnia na swojej stronie całą Akademię.
Chcesz w szybki sposób stworzyć broszurę reklamową, jednak nie masz doświadczenia i narzędzi?
Możesz w prosty sposób utworzyć własny folder z szablonu pobranego z internetu. Wystarczy, że odwiedzisz stronę internetową Microsoft Office Online, pobierzesz szablon, a następnie zastąpisz cały tekst i zdjęcia własnym tekstem i fotografiami.
Jeżeli jednak zależy Ci, by stworzyć folder reklamowy samodzielnie, przeczytaj poniższe wskazówki.
Na początku zastanów się, jaki układ broszury będzie dla Ciebie najbardziej odpowiedni. Najczęściej są to układy z dwoma bądź trzema zakładkami.
Przemyśl rozkład materiału i wybierz jaka broszura będzie dla Ciebie najlepsza.
W menu Plik zaznacz opcję Ustawienia strony. Przejdź do zakładki Marginesy i wybierz odpowiednią wielkość. Wszystkie marginesy powinny być tej samej wielkości, jest to co najmniej 0,5 cm.
Ustaw orientację strony na poziomą – nawet jeśli planujesz by Twoja broszura była pionowa. broszury będą projektowane i drukowane w położeniu poziomym, dopiero później będziesz przystępować do robienia zakładek.
Z menu Format kliknij Kolumny i stwórz panele na swoją broszurę. Jeżeli chcesz stworzyć folder z trzema zakładkami, umieść trzy kolumny na jednej stronie i trzy kolumny na drugiej stronie.
Pomiędzy kolumnami wstaw podziały, aby każda ze stron broszury zawierała osobne informacje. Umieść kursor w pierwszej kolumnie, przejdź do menu Wstaw > Podział … > Podział kolumny.
Jeżeli Twój folder jest z trzema zakładkami, stwórz kolejny podział kolumny. Wstaw > Podział … > Podział strony. Wybierz podział strony, by przejść na tylną część broszury.
Dodaj wybraną grafikę i tekst do każdej z kolumn.
Jeśli projekt spełnił Twoje oczekiwania zapisz projekt folderu reklamowego.
Wydrukuj swoją broszurę. Jeśli wszystko wygląda zgodnie z oczekiwaniami, wyślij plik do naszej drukarni.
Format pracy – to jedna z najbardziej istotnych informacji opisujących zlecenie, bez której w drukarnia nie będzie mogła rozpocząć pracy. Format materiałów do druku musi być jasno określony oraz odpowiednio oznaczony . Format netto – jest to to wielkość końcowa produktu. Przy przygotowaniu materiałów do wydruku należy założyć właściwy format pracy. Warto pamiętać, że w przypadku oprawy klejonej, do formatu netto zalicza się także część papieru zasłoniętą przez klej. Nie zalicza się jednak grubości kleju wystającego poza obrys bloku kart. Przy projektowaniu wizytówki formatem netto jest jej część, którą widać po obcięciu, czyli po odjęciu bleedów oraz spadów. Format brutto – Jest to format netto powiększony o spady. Podsumowując format netto to wymiary gotowego produktu np. broszury, wizytówki, ulotki, plakatu, natomiast format brutto to dokument wraz z częścią spadową i informacyjną. Spady to dodatkowy obszar przewidziany na potrzeby produkcji. Grafika i ważne elementy danego projektu, które mają znajdować się przy krawędzi cięcia, powinny być „wyciągnięte” na obszar spadu. W czasie procesów produkcji obszar spadu obcina się bądź chowa do oprawy. Zazwyczaj spady określa się na 2 lub 3 mm ale w przypadku projektowania banerów to może być już 2 albo nawet 3 cm.
Masz w swojej kolekcji ukochane zdjęcie i chcesz je zaprezentować innym? Dziś podpowiadamy jak w prosty sposób swoje ulubione zdjęcie zamienić w prawdziwe dzieło sztuki i przenieść je na płótno. Potrzebne materiały: • płótno (do kupienia w sklepie z akcesoriami dla plastyków) • żel akrylowy medium • woda w rozpylaczu • środek do czyszczenia mebli • wydruk zdjęcia na zwykłym papierze ksero Samodzielne tworzenie obrazów ze zdjęć najlepiej rozpocząć od niewielkich płócien. Kiedy nabierzesz więcej wprawy możesz wybrać większe formaty. Na początku rozprowadź cienką warstwę żelu na płótno. Pamiętaj, że musisz to zrobić gładko i tak cienko jak to możliwe. Teraz umieść zdjęcie na płótnie zadrukowaną częścią do dołu. Wygładź papier i pozbądź się pęcherzyków powietrza. Cały obrazek powinien przylegać do płótna. Zostaw do wyschnięcia przez całą noc.
Zwilż płótno używając rozpylacza. Teraz wykorzystując gąbkę i ręcznik papierowy delikatnie usuń papier. Zachowaj ostrożność i pamiętaj, że zbyt intensywne pocieranie może również usunąć tusz. Jeśli chcesz, możesz za pomocą szorstkiej gąbki „postarzeć” obrazek. Kilka rys przy krawędziach da ciekawy efekt. Gotowe. Możesz cieszyć się wykonanym własnoręcznie obrazem. Nie masz czasu na wykonanie takich ozdób? W Moderato oferujemy możliwość wydruku zdjęć na płótnie – wszystko wykonamy za Ciebie w wybranym formacie.
Źródło: http://www.sposobnawszystko.pl/
Jednocześnie zapraszamy do wykonania zdjęcia na płótnie z naszą pomocą. Wyślij nam plik i napisz który rozmiar obrazu Cię interesuje. Wydrukujemy go dla Ciebie i wyślemy kurierem. Świetny pomysł na prezent pod choinkę albo jako prezent jubileuszowy dla rodziców. ?
Niewielkie firmy działające lokalnie często wykorzystują do promocji drukowane materiały reklamowe.
Są one ważnym elementem w kreowaniu pozytywnego wizerunku firmy i pomagają zwiększyć rozpoznawalność danego miejsca.
Chcąc kompleksowo wykorzystać możliwości drukowanych materiałów reklamowych warto postawić na plakaty, rollupy, szyldy i banery reklamowe.
Każda firma powinna także mieć własny papier firmowy czy katalog z produktami.
Materiały te nie tylko mogą być wykorzystywane na co dzień, ale także sprawdzą się podczas konferencji.
Doskonałą formą reklamy są także kalendarze firmowe. Można je wydrukować na ścianę w biurze, a także w formie niewielkich kalendarzyków do portfela.
Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, będą doskonałym nośnikiem reklamowym. To także świetny pomysł na drobny upominek dla partnerów biznesowych czy klientów.